Selasa, 16 Oktober 2012

The Conversation


Semalam hati aku x berapa nak tenang, jiwa x tenteram dan aku mengambil keputusan untuk call mak aku yang tercinta. So here the conversation between ma and aku.

Me: Ma buat gpo ( ma buat apa?)

Ma: Baru nok masuk tido. Bakpo? ( Baru nak masuk tidur, kenapa?)

Me: Sajo call ma , puah etep. ( Saja call ma. bosan la.)

Ma: Farah, ma raso nk suh farah sambung degree truih la. X payah kijo lagi la. Dey kijo gak malas sambung doh. ( Farah, ma rasa nk suruh farah sambung degree terus la. X payah kerja lagi. Kalo dh kerja mesti malas nk sambung dh.

Me: Um, farah bukey x se tapi farah nk kijo cari duit then tanggung yuran ngaji sendiri. Malas nak buat pinjaman. Plus malah nyusoh ma. ( Um, farah bukan x nak tapi farah nk kerja cari duit then tanggung yuran belajar sendiri.X nak buat pinjaman).

Then, ma diam and she said cuba tanya pendapat adik beradik. After that kitaorang borak hal lain.

Ok, tell the truth niat nk sambung degree, meronta2 dalam hati ni. Tapi bila fikir pasal pinjaman PTPTN terus tanamkan dulu niat. Kalo sambung degree confirm la aku kena apply ptptn untuk degree, x larat orang lain nak tanggung aku plus aku x nak susahkan ma. Kalo dh campur hutang ptptn diploma dan degree mesti lah makin banyak. 15k plus 24k. Campur lah sendiri.

Wei, 20 tahun akan datang pun belum tentu dapat setel semua hutang tu melainkan aku kahwin dengan anak raja then minta husband aku setelkan. Wah, bertuahnya hidup. hehe.

Tapi satu halangan, zaman sekarang nak cari kerja bukan senang. Kalo aku dapat berkerja dalam masa 6 bulan. Itu memang rezeki aku. Insyaallah, moga Allah permudahkan urusan aku dan moga niat aku dimakbulkan oleh Dia yang maha berkuasa. Amin.

Tiada ulasan: